fredag 21 maj 2021

Odla utan spade: lättskött & klimatsmart köksträdgård: no dig på svenska av Bella Linde

 


Odla utan spade : lättskött & klimatsmart köksträdgård : no dig på svenska  är skriven Bella Linde som är journalist och författare och har tidigare skrivit bla "Rätt ur jorden" Bokens vackra bilder är tagna av fotografen Lena Granefelt.

Boken beskrivs som den första svenska handboken om  "No Dig Odling" alltså hur man odlar sin köksträdgård utan att gräva genom att använda täckodling och kompostodling. Jag tror att det är fler än jag som är nyfikna på odling utan att gräva och boken ger många bra tips. "No dig" innebär kortfattat att am inte gräver ner ex kompost utan lägger ovanpå så jorden inte är bra, och då kan maskar och organismer få arbeta mer ostört under jorden med att förbättra jorden.
Man börjar från början med en genomgång av vad no-dig odling kan innebära för att gå över till praktiska tips på hur man kommer igång både från början eller om man vill ställa om sina nuvarande odlingar till "no dig" odling

Jag tyckte att kapitlen om hur man maximerar skörden, jordlära och kompost var intressanta men också "Tråkigheter i trädgårdslandet" om hur man kan förebygga problem.

Boken avslutas ´med ett intressant kapitel om de vanligaste frågorna om ogrävd odling. En riktigt trevlig och intressant bok med bra tips och fina och tydliga bilder. Jag kommer definitivt att prova "no dig" odling i min trädgård i sommar / Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar