fredag 10 mars 2017

Teaterföreställningen ”Den stora ensamheten” med Teater Halland" på Hylte bibliotek



Teaterföreställningen ”Den stora ensamheten” med Teater Halland
Fri entré - Välkommen

Medverkande och regi:Petter Heldt
Produktion: Teater Halland
Plats: Hylte bibliotek måndag 13/3 kl 19



DEN STORA ENSAMHETEN är en berättelse om Sverige idag
Petter Heldt är skådespelaren vi känner igen från många av Teater Hallands uppsättningar. I monologen Den stora ensamheten, som kommer till Hörsalen i Hylte på måndag 13 mars, regisserar Petter sig själv i rollen ”V”. Föreställningen ingår i projektet Hela Halland läser.

Scenografi och kostym har gjorts av konstnären Lisa Burenius, som också är gift med Petter Heldt.
I Johan Fribergs nyskrivna monolog vandrar en man runt på gator och torg och försöker förhålla sig till verkligheten han ser med hemlösa, tidningsförsäljare, gatuartister och personer som tigger. Hur ska han förstå och bemöta denna verklighet? Hur gör man rätt? Och vems är felet att det ser ut som det gör?

DEN STORA ENSAMHETEN är en sorgesång över ett land, en idé, en gemenskap som inte längre finns. En berättelse om en man som försöker förstå och göra något... men där rädslan anar en bomb i varje väska och ser en potentiellterrorist i varje blick.

- Dramatikern Johan Friberg sände mig manuset och jag kände att jag kan göra någon speciellt av det! Det som lockade mig var, som ganska ofta, att få gestalta en människa som lever lite i marginalen, att se vad ensamheten gör med oss människor, säger Petter Heldt.
- Rollkaraktärens reflektioner och tankar kring alla de människor han möter, varvas med lager av musik som vi svenskar så väl känner igen. Musiken, av Evert Taube, skapar en speciell dimension i denna starka monolog och den har stor betydelse för mig.

"Jag ser fram emot att ta med mig hallandspubliken in i karaktärens huvud och in i hans värld. Var och en kanske upptäcker något nytt, lär sig något om andra människors beteenden och bakomliggande orsaker till händelser man inte förstår. Vad försiggår i en självmordsbombares hjärna?"


Föreställningen börjar kl. 19.00 och det är fri entré.
Mer finns att läsa på http://www.teaterhalland.nu/portfolio-item/denstoraensamheten/?v=a98b192df3d8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar