torsdag 28 juni 2012

Glasklart av Karin Wahlberg

Glasklart är Karin Wahlbergs åttonde bok om kriminalkommissarien Claes Claesson och hans fru och överläkare Veronika Lundborg. Jag har läste först den sjunde deckaren, Matthandlare Olssons död, och den tyckte jag så mycket om att jag bestämde mig för att även läsa den senast utgivna, Glasklart. Mordgåtan i boken har sannerligen inte en glasklar lösning. Men handlingen utspelar sig i östra Småland i det så kallade Glasriket. En av bokens huvudpersoner, Hilda, heter också Glas i efternamn. Hilda har utbildat sig till läkare i Lund och återvänder nu till sina gamla hemtrakter för att göra sin AT-tjänstgöring på Oskarshamns lasarett. Hildas föräldrars tidiga död är allt annat än glasklar. Hilda fick som barn aldrig klarhet i vad modern dog av för konstig sjukdom men lyckas nu komma över hennes journal. Och var verkligen hennes pappas död en olycka?  En person hittas mördad i Hildas hemtrakter. Kriminalkommissarie Claes Claesson får synnerligen en mordgåta att nysta i. Han får hjälp med vissa medicinska detaljer av sin fru för att komma gåtan på spåren. Jag gillar helt klart Karin Wahlbergs välskrivna deckare./Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar