torsdag 5 maj 2011

Bricken på Svartvik av Vibeke Olsson

Andra boken om Bricken Eriksson, ung flicka som jobbar på sågverket Svartvik i slutet av 1800-talet. Första boken heter Sågverksungen. I den boken jämförde jag Vibeke Olssons fantastiska skildringar av personernas liv, tankar och känslor med Per-Anders Fogelströms romaner. Jag fortsätter att imponeras av Vibeke Olsson fantastiska språk som berikar boken mycket. Olssons poetiska naturskildringar påminner mig även om en annan av mina favoritförfattare, Jan Fridegård, som hade samma förmåga att skildra naturen så att läsaren tycks vandra med i landskapet. Liksom Fridegård och Fogelström skildrar Olsson naket och effektfullt de svåra förhållandena för arbetarna. Jag lever mig verkligen in i denna dramatiska berättelse och känner med Bricken, hennes familj och vänner i glädje och sorg.
Vibeke Olsson har skrivit en klassisk arbetarroman med hög kvalitet. Läs och njut! / Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar