fredag 23 september 2011

Möte med författaren Maria Gustavsdotter på Bokmässan

I bokförlaget Isabergs monter på Bokmässan träffade jag igår författaren Maria Gustavsdotter. Det mötet ledde till att vi läsglada i Hylte kan se framemot ett författarbesök nästa år av Maria Gustavsdotter, närmare bestämt den 18 april 2012. Passa nu på att stifta bekantskap med Maria Gustavsdotters fantastiska böcker om du inte redan har gjort det! Biblioteket har åtta romaner och en barnbok av författaren. Jag tycker mycket om de tre romanerna om Gertraud, se min bokrecension här nedan./Monica

Trilogin Fem pärlor till jungfruns krona av Maria Gustavsdotter
I rask följd har jag slukat de tre böckerna Dottern, Hustrun och Änkan. Huvudpersonen i de tre böckerna är köpmansdottern Gertraud som växer upp i Kalmar på 1500–talet. Gustavsdotter är skicklig på att beskriva livet under den tiden och jag tycker jag får en god bild av hur det är att leva på 1500-talet som jag tidigare inte visste så mycket om. Jag har inte läst några romaner tidigare av Gustavsdotter men den här trilogin gav mersmak för mig som älskar historiska romaner. / Monica

Läs mer om författaren Maria Gustavsdotter på hennes websida: http://ordsmedjan.org/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar